Pierre Vreysenhealer

Wetenschappelijk bewijs: hersenbloedingen

Oproep aan de medische wereld

Contacteer mij

sportblessures / dansblessures

Al eens aan healing gedacht wanneer je als sporter of danser op een lichaamsvriendelijke manier je conditie wil verbeteren? 

Hoe na een blessure optimaal revalideren om toch nog die topprestatie te kunnen leveren? 

 

Sportblessures  

 

Sportmensen hebben het voortdurend over "de conditie verbeteren" en daar kan mijn energiebehandeling (ook wel healing geoemd) heel wat toe bijdragen. Wanneer het lichaam er op een gezonde -lees: lichaamsvriendelijke- manier toe aangezet wordt om goed of beter te presteren, is men veel beter af dan met allerlei "stimulerende" middelen die niet alleen verboden zijn, maar bovendien een gevaar vormen voor de gezondheid (èn die de sportcarrière abrupt en op een eerloze manier kunnen afbreken, denk maar aan de val van Lance Armstrong ). Hoe lang denkt men trouwens het lichaam bij elke nieuwe inspanning op stang te kunnen blijven jagen door een mix van synthetische preparaten?   

Daarnaast is het natuurlijk ook een even grote en voortdurende betrachting van zowel topsporters als amateursporters (recreatieve sporters  om -het aan de lopende band oplopen van- sportletsels zo goed mogelijk te voorkomen. Voor zowel acute als chronische sportblessures gaan mensen eerst naar de specialist/het ziekenhuis en aansluitend ook naar de kinesitherapeut. Als complementaire behandelwijze kan healing een absolute meerwaarde betekenen bij het herstelproces dat niet alleen merkbaar versneld wordt, maar waarbij de pijnklachten ook sneller afnemen, kortom waarbij het hele revalidatieproces voorspoediger verloopt. 

 

Sportblessures kunnen ingedeeld worden naar het soort weefsel dat het meest getroffen is: bot, spier, pees of de plaats waar de pees aan het bot vastzit. De meeste sportletsels komen voor aan enkels, knieën, polsen of handen. Chronische blessures -ook wel overbelastingsblessures genoemd- ontstaan door het voortdurend herhalen van een -vaak verkeerd uitgevoerde- beweging, waardoor bepaalde spieren en pezen overbelast raken (een voorbeeld hiervan is de tennisarm). Bij sporters van 35 jaar en ouder is ongeveer één op de drie blessures een overbelastingsblessure. Vooral hardlopen en fitness zijn sporten met veel overbelastingsblessures. Hardlopers raken vooral geblesseerd aan de knieën en het onderbeen (incl. achillespezen), er zijn ook de "lopersknie en springersknie", klachten bij springen, hurken, hardlopen, fietsen en traplopen, maar ook bij langdurig met gebogen benen zitten. 

 

In mijn praktijk te behandelen blessures: liesblessure bij lopers, (een bekende hardloopblessure is:) de Shin-splints of beenvliesontsteking, het regelmatig optreden van enkelverzwikking, instabiele schouder, peesontsteking, tenniselleboog, polsblessure, spierletsel, meniscusletsel, hielspoor, achillespeesontsteking, achillespeesruptuur, voorste kruisbandletsel, enkelletsel, frozen shoulder, rugklachten (ischias, hernia, ...), bekkeninstabiliteit bij hardlopers en snelwandelaars, knieblessures (het zacht worden of wegslijten en barsten van het kraakbeen onder de knieschijf met pijn en ontsteking tot gevolg) en schouderblessures, enzovoort. 

 


Blessures dans   

 

Voor een getalenteerd danser -klassiek of modern- zijn conditie en vaardigheid vereist, vermits het vaak een combinatie van topsport en kunstbeoefening op het hoogste niveau betreft. Of men dan al dan niet professioneel danser is, dansen vergt een grote inspanning, uithoudingsvermogen, lenigheid en snelheid, alsmede een goede coördinatie, alertheid en balans. Toch is het belangrijk dat ook de perfectionisten  -zowel de professionele als de amateurdansers-  respect leren hebben voor de capaciteiten èn de grenzen van hun lichaam. Door niet of onvoldoende naar het eigen lichaam te luisteren, kan een kleine blessure snel grote gevolgen hebben. Door de wil en de druk om te presteren wordt het waarschuwingssignaal dat pijn is, vaak genegeerd. In de danswereld luidt het motto dan ook meestal: Niet opgeven, het mag pijn doen! Het gaat hierbij vaker om scoren en wedijveren dan om gezond presteren. Hoe bedenkelijk dit standpunt ook is, het is de realiteit en dit niet alleen in de balletwereld, maar in de sportwereld in het algemeen. Als complementaire behandelwijze kan mijn energiebehandeling -door sommigen reiki genoemd- bij blessures een enorme meerwaarde betekenen. Het herstelproces wordt versneld en de pijnklachten nemen sneller af, kortom het hele revalidatieproces verloopt voorspoediger. Wanneer het hele lichaam beter gaat functioneren, uit zich dat vanzelf in betere prestaties.     

In mijn praktijk te behandelen blessures: mogelijke blessures door techniekfouten, overtraining en oververmoeidheid; nek- en houdingsklachten, problemen met de heupen, klassieke beenbreuken of breuken aan de voeten of tenen

 

 




 

 

 

 

Alle rechten voorbehouden Pierre Vreysen - Webontwikkeling en webdesign door Webdoos